torsdag 4. oktober 2012

Bokstavtrøbbel

"Overalt" kan man få tak i løse bokstaver som man kan lage skilt av, eller bare til å dekorere med i stuen, sy på klær, lime på ting, hva du måtte ønske. Det har flere ganger slått meg at det kan fort gå litt fort for seg når man skal stille opp disse bokstavene uten å vite grunnreglene bak hvordan bokstavformen har kommet til. Hmmm dette må jeg nesten meg forklare litt nærmere...

Uten kunnskap om hvor "vekten" i bokstaven skal være kan det fort gå galt. S-er kommer på hodet, det samme kan visst B-er gjøre! M-er og V-er blir snudd bakfrem, og det er jo i grunn ikke så rart, når bokstavene er løse og man ikke har "det trente øyet" som straks ser hva som er galt.
Her er et knippe grøsseksempler...Det har seg nemlig slik at når man skriver med et bredpennet skriveredskap, som man jo gjør når man skriver tradisjonell kalligrafi, så gir redskapet deg de tynne og tykke strekene av seg selv iht. hvilken retning og vinkel du holder pennesplitten i (oj dette blir kanskje litt for teknisk, men jeg fortsetter allikevel). Det blir derfor en naturlig tykk strek, om man tar bokstaven A som et eksempel, når pennen tas nedover fra toppen og til venstre en tynn strek og når man tar pennen fra toppen og ned mot høyre en tykk strek. Dette kommer helt av seg selv og gjør at bokstaven får en harmoni, og dersom man i alle bokstaver holder pennesplitten i en 45 graders vinkel og gjentar denne øvelsen uansett bokstav vil denne vekten jeg nevner falle på plass på rett sted i hver eneste bokstav (mer eller mindre uten å gå for mye i detalj på det tekniske).

Vel dette ble bittelitt i overkant teknisk ser jeg, men om man ser på bokstaven M og A og H i bildet over, så er det på hvert bilde slike feil. Når det gjelder at B-en og S-en er oppned, så har det seg slik at når man konstruerte de Romerske versalene så skal den øverste delen av bokstaven være litt mindre enn den nederste delen, dette for å gi bokstaven et lite visuelt "løft". Ø-en trenger jeg å si noe om den...?

Dette er ikke lett å forklare, man må bare lære det og trene opp øyet...gå på et lite kalligrafikurs, kanskje? Ta en titt i typografiblader/bøker. Jeg mener dette som en liten "finn 7 feil" i bildet over og vet at verden ikke går under selv om man ikke gjør ting perfekt hele tiden. Jeg liker bare at så mange som mulig tar seg tid til å sjekke en gang til før de limer eller spikrer fast bokstavene, før det er umulig å gjøre om på det med andre ord. Det har kanskje litt å gjøre med at jeg er en av de få som faktisk bryr meg og som har kalligrafi og bokstavenes prinsipper, utformelse og oppbygning under huden så og si. Jeg er glødende opptatt av dette og vil gjerne smitte andre med den samme iveren etter å la de vakre bokstavene komme til sin rett ved å faktisk følge de prinsippene som gjør at de står der perfekte - i harmoni - til glede for alle som ser dem.

Vel, når det er sagt og den strenge "pirkeguri" har lagt fra seg den belærende tonen, så må jeg jo til slutt komme med utrykket "En regel er kun til for å brytes", vel det er helt sant, dersom det er bevisst at bokstavene skal stå bakfrem eller oppned, så for all del, men da må det tydelig komme frem at det er med hensikt og ikke at det ble slik helt tilfeldig og uten tanken bak...om du ser hva jeg mener?

Ha en fin bokstavfylt høst.

2 kommentarer:

Marie sa...

Hahaha, ja jag ser absolut vad du menar... men då har jag ju också lite erfarenhet av kalligrafi. Jag tror inte att folk i allmänhet bryr sig om det, men fel blir det ju likaväl :)

Tone Brunelle sa...

He he, var redd jeg skulle "tråkke noen på tærne" når jeg skrev dette innlegget her, men jeg mener det godt. Selv utrente øyne vil kanskje se hva som ser best ut om de hadde fått sett riktig vs. galt-versjonen. Men enig med deg, allmenheten bryr seg sikkert ikke og det er derfor jeg tenkte jeg skulle komme med en ørliten oppvekker - lære bort litt før all kunnskap om dette dør ut og elektroniske medier overtar og bestemmer alt for deg. Se! Prøv! Lær!