mandag 21. november 2016

Bokbinding og marmorpapir

FOR en fantastisk helg jeg hadde for en drøy uke siden. Jeg satte snuten mot Sandnes i Rogaland, og ble tatt imot med åpne armer hos Rita Aase Austvoll som driver Austvolltunet - en kombinert butikk og lokale hvor man kan lære både kalligrafi, bokbinding og slektsgransking, og alskens andre aktiviteter som hører dertil. Salg av utstyr og materialer holder hun også på med både fra "fjøset" og på nett. Lokalene befinner seg nemlig i det gamle fjøset tilhørende Austvollgården, og det var mange og store rom der hvor vi virkelig kunne boltre oss. 

Kurset skulle inneholde tradisjonell bokbindingsteknikker, men første kvelden skulle Rita også vise oss en teknikk på hvordan man marmorerer på papir. Dette har alltid vært noe jeg alltid har lurt på hvordan fungerer, så jeg lærte jommen noe nytt jeg også, selv om hoveddelen av kurset var noe jeg sto for.
Selvlaget marmorpapir. Disse fargene bare  e l s k e r  jeg!



Jeg var så heldig å få en egen demonstrasjon før deltakerne dukket opp og sto og virkelig koste meg med det til middagen var klar. Kjempegøy!
Klisterpapir - en klissete affære

Stille før stormen!
Så dukket en glad gjeng opp og kurset var igang. I tillegg til å lage marmorpapir lagde vi de litt mer tradisjonelle klisterpapirene også hvor vi smører på hvetemelsklister blandet med gouache (eller akrylmaling) på ark. Så lenge klisteret er vått kan man risse i det, lage mønster med en sammenkrøllet papirball - gir litt patineringseffekt - eller skrive med en pappbit slik man ville gjort om man skrev kalligrafi. Det finnes ingen grenser for hva man kan gjøre, bare muigheter. Både klisterpapirene og marmorpapirene kunne brukes enten som forsatspapir eller som omslag på bøkene vi senere skulle binde inn.

Etter den litt klissete papirseansen startet vi med å brette arkene som skulle bli innmaten i bøkene i seksjoner og fikk limt ryggene.

Rita i farten på sin høvel
Greit å kunne rette opp skjeve boksider
Å lage forsatspapir er en egen historie. Det finnes et utall av måter å gjøre de på. Mange lurer kanskje på hva forsatspapir er for noe. Det er de første, ofte dekorative, papirene man ser når man åpner en bok. Det første bladet limes ned på baksiden av pappen på omslaget, den andre siden ligger løst inn mot boken. Den kan gjøres enkel, dobbel, med forskjellig zig-zag-bretter. Det blir nesten for mye å gå inn på her. Mulig jeg skal lage et eget lite blogginnlegg om delene av boka, men det får bli en annen gang når jeg har litt bedre tid.

Etter at boken hadde blitt sydd og ryggen limt og forsterket med gas og papir var det tid for å lage omslaget. Planen var at alle skulle jobbe parallelt med to bøker slik at når en tørket så kunne man jobbe med den andre. På den måten kunne man lage to forskjellige forsatspapir og også trekke en bok med helt stoff- eller papiromslag og en half- eller quarterbinding, altså enten med stoffrygg og/eller stoff på både rygg og hjørner.

Glad gjeng med flotte, selvlagde bøker!
Det gikk i et forrykende tempo, som vanlig på mine kurs. Vips så var helgen over og jeg satt meg i flyet og reiste hjem med utsikt mot supermånen som sto på himmelen.

Det var utrolig moro å møte nye entusiastiske mennesker med så godt humør og pågangsmot. Det er alltid gøy å se hva folk får til å lage når de er på kursene mine. Det gir meg så mye inspirasjon og glede å se hva de får til. Håper vi kan møtes igjen en annen gang!

Ingen kommentarer: