lørdag 19. mai 2012

I tankeboksen med Macbeth...

Sakte, men sikkert har jeg begynt å tenke på hva jeg skal binde inn til Designer Bookbinder's internationale konkurranse/utstilling som skal gå av stabelen sommeren 2013. Jeg har bestemt meg for å binde inn Machbeth. Det er Shakespeare som er temaet for utstillingen og jeg synes innholdet i dette skuespillet var inspirerende. Blodig og voldsomt...

For noen år siden var jeg på middelalderfestival her i Oslo og kom over noen flotte messingbeslag. Jeg har ikke visst hva jeg skulle bruke de til før nå. De vil passe perfekt til denne boken. Jeg har allerede begynt å tenke på farger og materialer. Det må jo bli blodrødt og svart, har også lyst til å bruke noen vellumbiter jeg har liggende. Dette blir spennende! Så litt Shakespeare til inspirasjon og ettertanke...

Macbeth:
To-morrow, and to-morrow, and to-morrow,
Creeps in this petty pace from day to day,
To the last syllable of recorded time;
And all our yesterdays have lighted fools
The way to dusty death. Out, out, brief candle!
Life's but a walking shadow, a poor player,
That struts and frets his hour upon the stage,
And then is heard no more. It is a tale
Told by an idiot, full of sound and fury,
Signifying nothing.


Macbeth Act 5, scene 5, 19–28

Ingen kommentarer: