søndag 22. februar 2015

Hjerter, fastelavensboller og kalligrafi i Vestby husflidslag

Det var en munter gjeng som hadde møtt opp for å lære seg kalligrafi i Vestby husflidslag for litt siden. Temaet for kurset var innføring i kalligrafi og som jeg har erfart tidligere, så passer skrifttypern Uncial godt for begynnere.                               



Etter at alle fikk utdelt pennesplitter, penneholdere og blekk så satt vi igang for å lære hvordan man skriver en a med bredpenn og blekk. Det er alltid like morsomt å tenke på at man må starte helt fra scratch igjen, men det er ikke det samme å skrive håndskrift, når man skal forsøke å skrive kalligrafi. Litt ironisk kanskje, siden en av deltakerne nettopp kom på kurset for å forbedre håndskriften sin. Når det er sagt så ble alle deltakerne mer obs på bokstavformer og utførelse uansett.

Vi fikk i anledning Valentines også brettet et lite hjerte og på selveste fastelaven fikk vi (i tillegg til å spise deilige boller som en av kursdeltakerne hadde bakt) også brettet en konvolutt. Det er viktig å ha et lite avbrekk i løpet av dagen, for det er ganske slitsomt å sitte i 5 timer å bare skrive kalligrafi.

Vi kom oss igjennom så og si hele alfabetet med alle de små detaljene som er, og gikk kort inn på tall. Noen fikk prøvd å skrive med hvit eller farget gouache også for å se effekten og mulighetene det gir, for man skriver ikke alltid på hvitt ark med sort blekk. En deltaker lager skinnfeller og ville forsøke å skrive på det med penn og blekk. Det ble veldig fint, men det er uvisst om blekket holder når fellen blir lagt i vann. Her må man prøve seg frem, men det er moro at deltakerne ser andre muligheter for å bruke det de lærte på kurset i andre ting de driver med.

Jeg har lyst til å gå gjennom litt steg-for-steg hva jeg gjør når jeg planlegger et kalligrafiarbeide. Det viser seg at jeg ikke får særlig mye tid til å gjennomgå dette på kursene jeg holder, så derfor skriver jeg det ned her.

Det er ingen hemmelighet at man må lage en kladd og skrive det samme om og om og OM igjen flere ganger. For å få et godt utgangspunkt å jobbe ut fra innebærer det mye linjering også. Når man jobber med et arbeide kan det ikke være like gøy alle stegene man må igjennom, men når det ferdige arbeidet er der, så må man takke seg selv for å være såpass tålmodig at man var grundig også på forarbeidet for ellers ville ikke det endelige resultatet bli like fint. Det er også viktig å eksperimentere litt med oppsettet og prøve seg fram med å skrive med forskjellige skriftstørrelser og kanskje også bruke flere farger. Når det er sagt, så er det ikke lurt å bruke for mange elementer og virkemidler for da kan det ferdige resultatet bli lettere kaotisk og uryddig. Prøv deg frem, men hold litt igjen og bruk ett virkemiddel om gangen. 

1
Skriv hele teksten du vil jobbe med og lage et kalligrafiarbeide av i én pennestørrelse. Selv om du skriver feil, så gjør ikke det noe, bare fortsett med å skrive hele teksten og om du plutselig skriver feil, glemmer en bokstav eller skriver en for mye. Når man skal jobbe videre med kladden, så bare klipper man ut det som skal være med til slutt.

2
Som nevnt over, når teksten er helt ferdig skrevet ut, klipp ut alle tekstlinjene og prøv ut forskjellige oppsett, liggende format, portrett format, midtstilt tekst, venstrestilt tekst, fritt oppsett. Ved å feste på en liten bit maskeringstape eller blå scotch tape (den har slikt post-it lim på seg eller "repositional glue" slik at man kan ta den av og på for å flytte rundt på tekststripene). Heng gjerne utkastet opp på en vegg, mys når du ser på det for å se om det ser bra ut, og flytt rundt på tekstlinjene. Når du har bestemt det for hvordan du vil ha det, se på om du kanskje vil ha noe tekst i en annen størrelse. På mitt forslag ville jeg gjerne ha en stor initial på første bokstav. Da skrev jeg den ved bruk av doble blyanter. Det ble en stor nok kontrast og blikkfang i arbeidet mitt.

3
Linjer opp linjer for første utkast til original. Du tar frem din "beste venn", t-linjalen, og en trykkblyant og er nøye med linjering. Jeg valgte å ha en venstrestilt tekst i dette tilfellet. Det enkleste er ofte det beste. Ved valg av oppsett tenkte jeg på manuskriptsider fra en middelalderbok og syns det ble mest korrekte valg av oppsett for nettopp denne teksten.



4
Skriv hele teksten på det opplinjerte arket som neste utkast. Bruk de løse tekstlinjene som hjelp for å se hvor bokstavene skal være og også for å huske hva du skal skrive. Det er den som ligger øverst på arket her til høyre på illustrasjonen. Jeg kikker opp på den linjen for å kontrollere at jeg er der jeg skal på den linjen jeg skriver. Litt vanskelig å forstå når man leser om det. Det fungerer bedre å vise det i praksis.

5
Dekorer med farger og border til slutt. Når denne kladden er klar, så kan du linjere opp på det papiret du vil at originalen skal være på. Dersom du ikke er fornøyd med forrige utkast, så lag flere til du blir helt sikker på både linjeavstand, skriftsstørrelser og farger. Det gir en bedre følelse å gjøre mange øveark, for du forbedrer deg for hver gang. Etter å ha lagd et siste utkast gjentar man linjering og kalligrafi på et endelig arbeid. Det er lurt å faktisk også skrive ennå en kladd på det arket man skal bruke til originalen, for bokstavene/blekket kan endre seg på et annet type ark enn det kladden er skrevet på. Så vær tålmodig og jobb jevnt og trutt. Om man skal forsøke å holde motet oppe, så vil man for hver gang man skriver teksten forbedre seg i faget så alle de gangene du skriver teksten vil bokstavformene sitte ennå litt bedre. Ikke mist motet :)

Så gjenstår det bare å si lykke til!

Jeg ønsker også å nevne at Vestby husflidslag ønsket meg tilbake til høsten for å holde et bokbindingskurs. Jeg håper vi kommer frem til noe for det er moro å drive med bokbinding også. Følg med på bloggen/facebook så får du mer informasjon om når det skjer.

Helt til slutt håper jeg at du som leser dette og ikke fikk anledning til å komme på kalligrafikurset i Vestby kommer på kurset jeg holder på Kolbotn i regi av Oppegård husflidslag, sett av datoene 18.-19. april.

Vel møtt!

Ingen kommentarer: